Sakina Ngongo
Suomen rautatieliikenne
Ensimmäinen rataosuus avattiin 31. tammikuuta 1862 Helsingin ja Hämeenlinnan välillä.
-Junat kulkivat aluksi höyryllä. Sen jälkeen tuli dieselvetureita ja nykyään on etupäässä sähköjunia.
Suomessa junaliikennettä hoitaa valtion omistama VR Group ja rataverkkoa ylläpitää liikenne- ja viestintäministeriön alaisen Liikenneviraston Rautatieosasto (ent. Ratahallintokeskus). Rautatieliikenteen lainsäädännön valmistelusta sekä kotimaassa että Euroopan unionissa vastaa Liikenne- ja viestintäministeriö.
Suomi avasi EU-vaatimusten mukaisesti rautateiden kansallisen tavaraliikenteen kilpailulle vuoden 2007 alussa. Myös EU:n sisäinen kansainvälinen matkustajaliikenne on avattu kilpailulle vuonna 2010. Muutoksilla ei ole välittömiä vaikutuksia Suomessa, koska Suomesta ei ole suoraa henkilöliikenneyhteyttä muihin EU-maihin rautateitse.[6]
Rautateiden rakentaminen alkoi Suomessa 1860-luvulla. VR:n kaukoliikenteessä kulkee päivittäin noin 260 junavuoroa edestakaisin. Nykyään suurin osa Suomen henkilöjunakalustosta on sähkövetoista. Monilla vähemmän liikennöidyillä rataosuuksilla hoidetaan henkilöliikennettä yhä dieselkalustolla.
Junatyypit
ovat Intercity, taajamajuna ja lähijuna
Vammaismatkustajat pääsevät nykyään useinmiten itse pyörätuolilla junaa.
InterCity-junat Katso vaunukuvastosta Panoraama-kuvat |
| kaksikerroksisen palveluvaunun alatasolla |
Pendolino Katso vaunukuvastosta Panoraama-kuvat |
| vaunussa 2 tai 8 |
Pikajunat ja siniset taajamajunat Katso vaunukuvastosta |
| konduktöörivaunussa |
Kiskobussi Katso vaunukuvastosta |
| junayksikön päätyosastossa |
Katso vaunukuvastosta Panoraama-kuvat |
| vaunujen alatasolla ulko-oven läheisyydessä |
Allegro Katso vaunukuvastosta |
| vaunussa 2 |
Lähiliikenteen matalalattiakalusto Katso vaunukuvastosta: ja Sm5 |
| Lähiliikenteessä liikennöitävät matalalattiavuorot pääset tarkistamaan aikatauluista |
Lähiliikenteen vanhempi kalusto Katso vaunukuvastosta: Sm1, Sm2 ja Eil |
Vammaispalvelut yhteysväleittäin 25.10.2015 alkaen
Pyörätuolipaikat löytyvät kaikista Pendolino- ja IC-junista yhteysvälistä riippumatta. HUOM! Ei koske lähiliikennejunia Helsinki-Kirkkonummi-Karjaa, Helsinki-Riihimäki, Lahti-Riihimäki ja Helsinki-Lahti.Huomioithan liikenteeseen vaikuttavat ratatyöt ja junia korvaavat linja-autot. Ratatyöt
Helsinki-Turku satama | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Karjaa-Hanko | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Helsinki-Tampere | Pyörätuolipaikat kaikissa Pendolino-, IC- ja taajamajunissa | |
Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Tampere-Pori | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Helsinki-Seinäjoki-Kokkola-Oulu | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Seinäjoki-Vaasa |
| |
Oulu-Rovaniemi-Kemijärvi | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Oulu-Kolari | Ei pyörätuolipaikkoja missään junassa | |
Turku satama-Tampere | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Pieksämäki-Joensuu | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Tampere-Haapamäki-Keuruu | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä | Pyörätuolipaikat junissa H 482, H 484, H 486 välillä Seinäjoki-Jyväskylä ja H 481, H 483 ja H 485 Jyväskylä-Seinäjoki | |
Helsinki-Lahti | Pyörätuolipaikat kaikissa Pendolino- ja IC-junissa. | |
Lahti-Kouvola | Pyörätuolipaikat kaikissa Pendolino- ja IC-junissa. | |
Kouvola-Kotkan satama | Ei pyörätuolipaikkoja missään junissa | |
Kouvola-Kuopio | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Kuopio-Kajaani-Oulu | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Helsinki-Joensuu | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Parikkala-Savonlinna | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Joensuu-Nurmes | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa | |
Iisalmi-Ylivieska | Pyörätuolipaikat kaikissa junissa |
Vaunujen ulko-ovien avaaminen ja sulkeminen
Eri junatyyppien ulko-ovien avaus- ja sulkupainikkeetSähköjunien tulo junaliikenteeseen on merkinnyt kestävää kehitystä.
Isoimmilla asemilla on henkilökohtainen lippupalvelu päivisin ja muulloin toimivat automaatit.
Junista voi myös ostaa lipun.
Nykyään on nettikauppa hyvin yleistä.
Suomen ja Venäjän valinen junaliikenne toimii joustavasti, koska mailla on sama raideleveys.
Suomeen VR on mukana muiden Euroopan maiden kanssa InterRail matkailuyhteistyössä.
Heillä on käytössä yhteinen matkalippu joka käy kotimaata lukuunottamatta.
Liikematkustajat ovat tyytyväisiä junaan,koska matka-ajan voi hyödyntää työskentelemällä tai opiskelemalla.
VR:n asiakaspalvelupiste on yleensä isommilla asemilla ja nykyisin sitä käytetään myös netissä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti